Bekijk hier de foto's

Second Nature

NDT 1
Crystal Pite Solo Echo
Imre van Opstal & Marne van Opstal Take Root
Sharon Eyal & Gai Behar Bedroom Folk

De voorstellingen in dit programma hebben plaatsgevonden in seizoen 2018-2019.

NDT is vooraanstaand in het verleggen van de grenzen van hedendaagse dans, waarin creativiteit vele vormen kent. Het onuitputtelijke en kleurrijke repertoire van NDT bespiegelt talent en innovatie, en is doorgaans geworteld in de principes van klassiek ballet. Second Nature brengt makers samen die niet alleen een klassieke achtergrond hebben, maar ook gelieerd zijn aan de urban dance waarin op een meer intuïtieve manier ideeën, emoties en verhalen tot uiting worden gebracht. Dit programma omlijst de veelgeprezen werken Bedroom Folk (2015) van Sharon Eyal en Gai Behar en Solo Echo (2012) van associate choreographer  Crystal Pite met nieuw werk van het jonge choreografisch duo Imre van Opstal en Marne van Opstal. Zij creëren hun allereerste werk voor NDT 1.

Bekijk hier de foto’s van Second Nature.

Speelperiode

Seizoen 2018-2019 | 21 maart t/m 16 april 2019: Den Haag, Utrecht, Groningen, Amsterdam, Eindhoven, Heerlen en Rotterdam

Volgorde programma

Solo Echo – Crystal Pite
Take Root – Imre van Opstal & Marne van Opstal
Bedroom Folk – Sharon Eyal & Gai Behar

Duur voorstelling: ca. 2 uur 15 minuten, incl. 2 pauzes

In deze voorstelling

Solo Echo – Crystal Pite

Tell yourself, in that final flowing of cold through your limbs, that you love what you are. Geïnspireerd door het gedicht Lines for Winter van Mark Strand trekt Solo Echo (2012) van de Canadese Crystal Pite je mee in een winterse melancholie. Tegen een achtergrond van gestaag naar beneden dwarrelende sneeuwvlokken en op sobere cellomuziek van Brahms, ontstaat een dynamisch groepswerk waarin de plek van het individu in de groep centraal staat.

Winters, melancholiek, aangenaam om naar te kijken

de Telegraaf
over Solo Echo
Take Root – Imre van Opstal & Marne van Opstal 

De menselijke rede kan nooit volledig de natuurlijke aard van dingen bevatten. Maar voor we iets weten of proberen te verklaren, voelen we intuïtief al aan dat er iets geboren is wat onvermijdelijk zal wortelen. Het accepteren van het feit dat we deze intuïtieve impulsen niet begrijpen, geeft ruimte aan nieuwe vertakkingen van gedachtes en emotie om tot bloei te kunnen komen.

Imre en Marne van Opstal zetten met Take Root een stuk neer dat je niet slechts een keer gezien moet hebben, maar dat je vaker wilt zien om te kunnen ontdekken en te kunnen doorgronden.

Leidsch Dagblad
Over Take Root
Bedroom Folk – Sharon Eyal & Gai Behar

Makers Sharon Eyal en Gai Behar zijn, samen met musicus Ori Lichtik, sinds jaren een innovatief trio in de hedendaagse danswereld. Voor Bedroom Folk (2015) werken ze voor het eerst met decor- en lichtontwerper Thierry Dreyfus. In deze multidisciplinaire inspanningen zijn beweging, muziek en licht niet ondergeschikt aan elkaar, wat tot creaties leidt die de grenzen van ‘traditionele’ hedendaagse dans overschrijden en waarin alle elementen gelijkwaardige componenten zijn.

Als er een danstaal is die aanhaakt bij de tijdsgeest, is het die van Israelisch dansmakersduo Sharon Eyal en Gai Behar.

Trouw
Over Bedroom Folk

De dansers over 'Second Nature'

Foto: Rahi Rezvani. Danser: Aram Hasler.
Foto: Rahi Rezvani. Danser: Gregory Lau.
Foto: Rahi Rezvani. Danser: Meng-ke Wu.
aram hasler over solo echo

“The creation of Solo Echo is one of my fondest memories here at NDT. When we rehearse this ballet we devide it in two parts, the first movement that consists of solos and duets and the second movement where all the personas become one person (as I see it). The latter took the most time and patience to create – and the part in which my original partner César Fernandes (that crazy ass talented son of a bitch!) and I still look back on. Even now we laugh when we reminise on the silliest of details and jokes shared at that time (I believe we called it ‘Snow Pite and the Seven Dwarfs’ at some point). Like cogs in a clock every step is choreographed meticulously and methodically placed while following the music organically. Although you create as a group, you concentrate on your part only, often not knowing what the big picture looks like. It’s like standing closely in front of a Monet or looking at just a small area in a mosaic. But then you get a glimpse of a video and see this beautiful, satisfying, flowy whole that has formed. It helps that you can share that moment with majorly cool colleagues, with whom you connect through a strong sense of team. To this day I still do not understand how just one brain can imagine such things, but there it is and it is always baffling to witness and a privilege to see Crystal’s genius first hand.”

gregory lau over take root

“A day in the process would be like stepping into a playground. A breeze of Palo Santo cleansing the space and picking animal cards that would then inform physical research. This animalistic intention served as a catalyst for behavioral studies that would lead us to create from a state of being. An added layer of physical restrictions would then be guided into extreme states of theatricality evoking emotional release. Play and intuition were foundations without expectation. We were building source energy to be the undercurrent of the physical research while forming the piece. A resulted spectrum of curiosity, stored simmered energy, connection, neglect, release, love and reflection.”

meng-ke wu over bedroom folk

“Working on Bedroom Folk for a second time has been really enjoyable. As a member of the original cast in 2016, we got to rediscover the piece this time through new sensations and with new colleagues. In the past few weeks we have been working a lot with the concepts of hard skin and soft delicious insides, holes in the body and endless receiving of physical information passing through your body. We enjoy finding pleasure in the fatigue, exhaustion and tension while simultaneously focusing the rest of our brain on counting through the beat of the music. This is what makes Bedroom Folk so special to perform as a group: the seemingly impossible combination of absolute surrender and total control.”

Programmaboek

Programmaboek (NDT 1 | Second Nature)

laden...