Bekijk de foto's hier

Side B: Adrift

NDT 1
Gabriela Carrizo The missing door
Franck Chartier The lost room
Franck Chartier The hidden floor

De voorstellingen in dit programma hebben plaatsgevonden in seizoen 2017-2018.

Het werk van makers Gabriela Carrizo en Franck Chartier vereist een enorm fysieke kracht van de NDT 1 dansers. In Side B: Adrift worden de bestaande werken The missing door (2014) en The lost room (2015) gecomplementeerd met een derde werk (The hidden floor), resulterend in een trilogie die NDT’s theatrale karakter onderstreept. Dit programma vormt met Side A: Split into One een dubbelvoorstelling van NDT 1; een tweeluik dat enerzijds de theatrale kant van het gezelschap onderstreept en anderzijds haar dansante karakter.

In The missing door toont Carrizo twee parallelle dimensies door fantasie en werkelijkheid met elkaar te vervlechten. Het werk werd door Parool omschreven als “een vermakelijke, uiterst intelligente mix van suspense en slapstick, sublieme timing, wildwest en horrorsfeer.”

In het verlengde van Carrizo’s werk creëerde Chartier zijn bekroonde choreografie The lost room. Het stuk is tijdloos, oneindig en grenzeloos; een melancholische heimwee naar de toekomst. Voor The lost room ontving Chartier de Zwaan voor ‘meest indrukwekkende dansproductie 2016’.

Bekijk hier de foto’s van Side B: Adrift.

Volgorde programma

The missing door – Gabriela Carrizo
The lost room – Franck Chartier
The hidden floor – Franck Chartier

Duur voorstelling: 2 uur, incl. 1 pauze in de zaal en 1 open doek changement (tevens pauze)

Speelperiode

Seizoen 2017-2018 | 5 oktober – 21 december 2017
Den Haag, Amsterdam, Zwolle, Leeuwarden, Eindhoven, Heerlen

 

In deze voorstelling

THE MISSING DOOR – GABRIELA CARRIZO

In haar constante zoektocht naar crossovers tussen dans, theater, kunst en het leven, zet Gabriela Carrizo met The missing door een krachtig en risicovolle voorstelling neer. De uitgesproken karakters in het werk vereisen een hoge gevoeligheid en compassie van de dansers.

Door fantasie en werkelijkheid met elkaar te vervlechten, toont Carrizo het publiek twee parallelle dimensies. We zijn getuige van de laatste minuten van een leven, die zich afspelen in het schemergebied tussen leven en dood. De stervende man probeert angstig de weg door het fijnmazige doolhof van zijn gedachten te vinden. Terwijl soundscapes van alledaagse geluiden veranderen in verloren ritmes, voert de man een eenzaam gevecht met tijd, ruimte en diegenen die afwezig zijn.

Foto: Rahi Rezvani. Choreografie: 'The missing door' van Gabriela Carrizo. Danser: Cesar Faria Fernandes.

Een surreële thriller waarbij Twin Peaks kleutertelevisie is.

Trouw
over The missing door
Foto: Rahi Rezvani. Choreografie: 'The lost room' van Franck Chartier. Dansers: Ema Yuasa.
THE LOST ROOM – FRANCK CHARTIER

Herinneringen zijn vaak geen exacte weergaven van het verleden, maar worden door mentale processen vervormd of onjuist teruggehaald. We denken iets correct te hebben onthouden, maar dan blijkt dat we een verhaal hebben gecreëerd op basis van het heden of de toekomst. Franck Chartiers werk The lost room laat zien hoe gebeurtenissen uit het heden en de toekomst van invloed kunnen zijn op het verleden, ons geheugen en ons vermogen om te herinneren. Het stuk ligt in lijn met The missing door, alleen bevinden we ons dit keer op een schip op zee, waar vrijheid en gevangenschap hand in hand gaan. In een labyrint van kamers en gangen vertelt het stuk meerdere verhalen tegelijk. Personages bestaan in elke tijd en elke plaats en zijn tegelijkertijd tijdloos, oneindig en grenzeloos. Zo bespiegelt The lost room een melancholische nostalgie naar de toekomst. Voor dit werk ontving Chartier de Zwaan voor ‘meest indrukwekkende dansproductie 2016’.

Fraai dat het Nederlands Dans Theater nu een vervolg, van de hand van Franck Chartier, toevoegt aan dit sterk staaltje surrealistische verbeeldingskracht van choreografe Gabriela Carrizo.

de Volkskrant
over The lost room
Foto: Rahi Rezvani. Choreografie: 'The hidden floor' van Franck Chartier. Dansers: Cesar Faria Hernandes, Chloe Albaret.
THE HIDDEN FLOOR – FRANCK CHARTIER

In The hidden floor bevinden verschillende personages zich op een schip, doelloos voortschrijdend en opgeslokt door de overweldigende natuur. We zijn getuige van een vrouw wier verlangen naar de liefde in de vergetelheid geraakt. In dit werk staat het schip symbool voor het enige element dat de volkomen verschillende karakters met elkaar verbindt. Ze houden zich vast aan een laatste sprankje hoop in hun tocht naar hun collectieve lot. Terwijl ze weerstand bieden aan de overweldigende kracht van de natuur, laten ze uiteindelijk alle verzet varen.

 

De typische mix van goochelarij, effecten, slapstick en de soepelheid van slangenmensen is bombastisch; de suspense is perfect.

de Volkskrant
over The hidden floor

De dansers over 'Side B: Adrift'

Danser: Lydia Bustinduy
Danser: Spencer Dickhaus
LYDIA BUSTINDUY OVER THE HIDDEN FLOOR

“Gabriela and Franck helped me to further understand the idea that physicality should be triggered by honest emotion, if one wants to enter the realm of meaningful artistry.

In their world, you are never completely sure of what is real and what is delusion. With this new creation from Franck, I found myself unable to predict what was going to happen next, for he managed to bring me into the most hidden places of my thoughts, and left me wondering if those were actual memories or if they didn’t happen at all.

I could find the most beautiful meaning of things in hell, and only frustration in paradise, or simply drift in uncertainty with complete trust.

But perhaps the most enchanting part of Franck’s work, is the realization that we do not exist without someone else… With our differences, strong characters and sometimes lack of patience, we unite to shape a new reality, as we understand that we are part of something truly special.”

SPENCER DICKHAUS OVER THE HIDDEN FLOOR

“This process with Franck has been full of exploration, full of progress that’s immediately followed by frustration, and hilarity that’s only born from exhaustion.

It’s been filled with uncountable attempts to achieve the impossible and only a few mistakes that conquer it. But mostly, it’s been filled with the unrelenting dedication to unleash whatever lies in that vast emotional void that we keep safely locked up in the bottom of our guts. It’s been dedicated to physicalizing the visions we didn’t want anyone else to know we’ve already imagined so many times before; the death of love, the weight of failure or the self mutilation that
consumes us.

Extreme pleasure and pain were always present as we chewed our way through these images, ideas and fantasies. Moments are years and time stands still, and in the end, we’ve found ourselves at the bottom of the rabbit hole in this program. I couldn’t think of a better place to be at this time in the world.”

Programmaboek

Programmaboek (NDT 1 | Side B: Adrift)

laden...