Als de grondlegger van de bewegingstaal Gaga, wat zich ontpopte als een groeiende kracht binnen het grotere veld van bewegingspraktijken voor zowel dansers als niet-dansers, verrijkte en revolutioneerde Naharin de danswereld. Daarnaast is Naharin na 28 jaar nog steeds nauw betrokken bij de Batsheva Dance Company in Tel Aviv, waar zijn avontuurlijke, artistieke visie het repertoire blijft definiëren.
Het was nooit de bedoeling dat The Hole, oorspronkelijk gecreëerd voor Batsheva Dance Company, buiten Tel Aviv zou worden opgevoerd: “Toen ik The Hole creëerde, vertelde ik mijn team dat ze zich moesten voorbereiden op een werk dat nooit op tournee zou gaan, dat het nooit onze studio (waar we het opvoerden) zou verlaten”, zegt Naharin. “Het is productioneel te ingewikkeld, dacht ik. NDT bewees mijn ongelijk. Zij hebben voor elkaar gekregen wat voor ons onmogelijk was.” Het werk vereist een volledige transformatie van de ruimte, met in het midden een verhoogd podium, opgetrokken muren achter het publiek, en zelfs een metalen rooster dat aan het plafond wordt gehangen waarop dansers klimmen en waaraan ze hangen. Naharins spel met verschillende perspectieven grenst aan het filmische, waarbij alle dimensies van de ruimte worden benut. Naharin: “Als mij wordt gevraagd waar The Hole over gaat, is mijn eerste antwoord dat het werk over zichzelf gaat; over hoe alle elementen samenkomen om een collectief verhaal te creëren over de vluchtigheid van de waanzin, passie en fantasie van elke danser. (…) The Hole nodigt je uit om onderdeel te zijn van een bijzondere ruimte met zijn eigen codes.”