Bekijk hier de foto's

The Hole

NDT 1
Ohad Naharin The Hole

De voorstellingen in dit programma hebben plaatsgevonden in seizoen 2017-2018.

In het verlengde van NDT’s locatievoorstellingen School of Thought en Spiritwalking gaat het gezelschap wederom een project aan dat de traditionele theaterervaring op de proef stelt.

Per avond wordt Ohad Naharins meesterwerk The Hole (2013) twee keer uitgevoerd; de ene keer door de vrouwelijke dansers, de andere keer door hun mannelijke collega’s. Naharin creëerde een intieme setting waarin het publiek, gelimiteerd in aantal, zich op het podium om een verhoogde dansvloer bevindt. Een verrassend gebruik van de ruimte zorgt voor een ongrijpbare grootsheid in de beleving van het stuk.

Naharin is al meer dan 30 jaar verbonden aan NDT en creëerde reeds meerdere malen voor het gezelschap. The Hole markeert een nieuw moment in NDT’s relatie met deze meester van de moderne dans.

Bekijk hier de foto’s van The Hole.

Speelperiode

Seizoen 2017-2018 | 8 februari – 11 maart 2018
Den Haag, Heerlen, Amsterdam

Duur voorstelling: 1 uur en 10 minuten

In deze voorstelling

Foto: Rahi Rezvani. Choreografie: 'The Hole' van Ohad Naharin. Dansers: Meng-ke Wu, Prince Credell.
Foto: Rahi Rezvani. Choreografie: 'The Hole' van Ohad Naharin. Danser: Meng-ke Wu.

“Dansen gaat over in het moment zijn. Het gaat over luisteren naar een scala aan percepties en over jezelf toestaan dat dit bewustzijn het beginpunt vormt van alle gevoelens, vormen en inhoud. Toch moeten we altijd onthouden waar we vandaan komen. Als ik aan 30 jaar geleden denk, komt Jiří Kylián in mijn gedachten op. Een man die mij veel heeft geleerd en diep heeft geraakt door zijn vrijgevigheid, talent, wijsheid en ervaring. NDT werd een tweede thuis voor mij en mijn werk. Ik vind het geweldig om hier te komen. De bijzonder hoge productiekwaliteit, de geweldig creatieve dansers én de fantastische gastvrijheid vormen een unieke combinatie die ik zelden ervaar.

Toen ik The Hole creëerde, vertelde ik mijn team dat ze zich moesten voorbereiden op een werk dat nooit zou toeren, nooit onze studio waar het tot stand kwam, zou verlaten. Daarvoor is het een te ingewikkelde productie, dacht ik. NDT heeft het tegendeel bewezen; het schijnbaar onmogelijke is mogelijk gemaakt. Door samen met de NDT-dansers aan The Hole te werken, kreeg ik de unieke kans om het stuk opnieuw te bekijken: het waardevolle proces van de samenwerking met deze getalenteerde, creatieve en vrijgevige dansers deed het werk opnieuw groeien. Op de vraag waar The Hole over gaat, is mijn eerste antwoord altijd dat het over het werk zelf gaat.

Over hoe alle elementen samenkomen en een verhaal creëren. Een dansverhaal over volume, kwetsbaarheid, het gebruik van explosieve kracht, onderzoek naar beweging en over organisatie en structuur. Het gaat over dynamiek, om jezelf kunnen lachen, overdrijven en onderschatten, en over de verbinding tussen plezier en inspanning. Bovenal vertelt het een verhaal over het uitstijgen boven de waanzin en over passie en fantasie. The Hole is een op zichzelf staande ruimte met geheel eigen regels en U wordt daar in uitgenodigd.”

– Ohad Naharin

Na een uur verlaat de toeschouwer enigszins duizelig het pand. (…) Het is, ingeklemd tussen dansers voor en achter, een ongekend fysieke kijkervaring waar niemand ongevoelig onder kan blijven.

NRC Handelsblad
over The Hole

De dansers over 'The Hole'

Foto: Rahi Rezvani. Danser: Aram Hasler.
Foto: Rahi Rezvani. Danser: Jon Bond.
Foto: Rahi Rezvani. Danser: Sarah Reynolds.
ARAM HASLER OVER THE HOLE

“With every new piece we learn it is our responsibility as dancers to embrace the choreographer’s vision. This opens us up to the full potential of the creative experience in learning the piece, which we then combine with our own individuality and experience.

We tap into a different dimension of movement, one that is very distinctive and rich in knowledge. Ohad uses images and visualization to load each movement with uncensored meaning. It is a challenge to get that every day because you have to break your habits to grasp these movements. With Ohad, Rachael and Ian’s guidance we explore new limits of our artistic expression, taking us out of our comfort zones. It is a true joy to see my colleagues go through that experience and gives me courage to look further in my own artistic journey. It really strips out dance to the raw pleasures that inspired me to dance in the first place, I hope the audience will feel the same.”

JON BOND OVER THE HOLE

“It has been an extreme pleasure revisit Ohad’s work once again. His movement language is quite the challenge to master but one that is very welcome. There are so many things to think about besides the actual steps and patterns.

You’re constantly challenging your mind and body to switch from one sensation to another. One second you’re pulling the skin of your stomach to lift your leg the next you’re releasing your pika and stretching your extremities while little explosions are happening inside and many engines are creating all this movement-all while trafficking your way through your fellow colleagues. It’s a constant exploration and I love it.”

SARAH REYNOLDS OVER THE HOLE

“There’s something full circle about this program for me. I had the opportunity to dance Ohad’s work in my time with NDT 2 performing Minus 16 and SPIT.

During that time of
learning and discovery, his work was key in my personal artistic development, I think. Ohad’s work is hugely influential all over the world. Not only for its aesthetic beauty: musicality, flow, groove, power, softness and pleasure, but also because of its integrity. Integrity to the artist/ performer/dancer as well as the audience. It’s all about the movement and exploring what you as an individual can do, like to do, wish to do. The body is the instinctual leader in this sense.

I wish everyone could try Gaga (Ohad’s movement  technique) simply to find a sense of wholeness – excuse the pun! There is something very uniting in finding yourself (your body, your choices) amongst a group of people at close quarters. I believe these performances will be very intimate experiences for us as performers as well as for the audiences, and I am excited and curious to be there as it happens.”

Foto: Rahi Rezvani. Danser: Madoka Kariya.
Foto: Rahi Rezvani. Danser: Cesar Faria Fernandes.
MADOKA KARIYA OVER THE HOLE

“Since we started working on The Hole, we have had Gaga class about three mornings a week instead of ballet class. These classes help a lot in understanding Ohad’s work and style. It also helps
me to understand what is actually happening in my body and my mind while I move.

One day when Ohad was giving us a Gaga class, he told me to let the movement happen
inside of me. ‘Don’t think too much, the movement is already in your body’. It is challenging to be in the moment and to not let my mind be in control of everything. Through the Gaga class I find more wonder and more challenge; I have more to discover. I have a very similar feeling when performing The Hole. Through the process I learned to be strong physically, as well as in mind and spirit.”

CESAR FARIA FERNANDES OVER THE HOLE

“In Ohad’s work I feel encouraged to research my inner self, something that is not common in the dance world.

His language of movement has such a unique trait because he gives you tools and with those tools he lets you find yourself in his work. It is a very touching and human experience, and it makes me go back to my childhood; children have a huge imagination, a sense of discovery and a fearless questioning of what is accepted. Through this journey I believe I will get closer to the dancer and person I always wanted to be.”

Programmaboek & Muziek

Programmaboek (NDT 1 | The Hole)

laden...