De gedreven complexiteit van Marco Goecke’s (Duitsland) werk prikkelt met zijn bliksemsnelle, nerveuze fladderende en vlijmscherpe bewegingen het zenuwstelsel van zowel dansers als publiek. Verwrongen gezichten beelden zowel een intens verlangen als een duistere intimiteit uit. Voor Traces left within creëert de associate choreograaf van NDT een nieuwe choreografie met de NDT 1-dansers.
Jiří Kyliáns (Tsjechië) werk ontlokt de dansers om middels hun lichamen eerlijk en oprecht te spreken. De emotionele en kinetische kracht van zijn kenmerkende stijl wordt uitgedrukt door sensuele, intieme gebaren, die het cerebrale lichaam vastleggen als een instrument van innerlijke bewegingen. Voor Traces left within werkt Kylián opnieuw met de NDT-dansers aan zijn Toss of a Dice, dat in 2006 voor het laatst door het gezelschap werd opgevoerd. Het ballet is geïnspireerd op het werk van beeldhouwer Susumu Shingu, wiens stukken Kylián ‘dansers van de eeuwigheid’ noemt, en op een gedicht van Stéphane Mallarmé met de gelijknamige titel. “Voor mij staat [Toss of a Dice] symbool voor een gezonken schip, iets dat is ondergedompeld in de wateren van ons bewuste gedrag, iets dat kan worden teruggevonden, of misschien niet.”
De werken van Marina Mascarell (Spanje) zijn poëtisch, sociaal-politiek en intiem. Als voormalig NDT-danser bevat haar werk vaak een spel van het herkennen van patronen om die vervolgens te overwinnen, en stelt ze voortdurend vragen om het ‘ware-zelf’ te vinden. “Ik geloof dat theater je verbeeldingskracht moet laten vliegen, zonder ooit gebruik te maken van het object zoals het is. Ik twijfel altijd aan gevestigde manieren van zijn, of problemen die de samenleving naar mijn idee heeft. Dat is wat mij beweegt om te creëren.” NDT kijkt er naar uit om te zien hoe het werken met een live orkest haar werk verder zal doen ontwikkelen. Dit wordt Marina’s eerste werk voor de dansers van NDT 1.