Te midden van de huidige beperkingen wenden veel culturele organisaties zich tot online presentaties van hun werk, ook al weten we dat de live-ervaring nooit kan worden vervangen door een online optreden. Deze unieke ‘levendigheid ‘kan alleen fysiek en in real-time bestaan. Hoewel het één het ander niet vervangt, geloof ik dat het online tonen van werk ook enorm veel mogelijkheden en kansen biedt. Dit is natuurlijk iets waar we bij Ballet BC aan werken, zonder de kernwaarden van het gezelschap, creatie en liveoptredens, te vergeten.
Zodra er weer meer mensen in de theaters mogen zijn, zal er dan een stortvloed aan verlangen ontstaan om weer bij elkaar te komen als dansgemeenschap? Gaan we een ‘Renaissance’ van de dansvoorstelling meemaken? Dit zijn vragen die ik mezelf stel. Ook al heb ik de antwoorden niet, ik wil er wel klaar voor zijn als er meer duidelijkheid ontstaat.
Waar we ons ter wereld ook bevinden, en op welk niveau van lockdown dan ook, onze normale acties en bewegingen worden in een universele herstructurering gedwongen.
Het is aan ons, kunstenaars, om vooruit te blijven bewegen met vertrouwen. Mijn grootste hoop is dat deze tijd voedzaam is en ons van zoveel mogelijk zelfreflectie voorziet en dat het ons vermogen tot veerkracht, wederkerigheid en creativiteit vergroot.