Een kijkje in het kostuumatelier

Een kijkje in het kostuumatelier

Dossier | Kostuumatelier

Het kostuum van een danser vergt bijzondere aandacht. Hoe de stof beweegt, de flexibiliteit van de pasvorm en zelfs hoe het materiaal reageert op een zwetend, dansend lichaam. In februari 2020, een maand voordat de wereld in lockdown ging, zat NDT midden in de voorbereidingen voor het avondvullende programma Sometimes, I wonder, wat een drieluik aan Jiří Kylián werken presenteerde. In het kader van die voorstelling werd het hoofd van het NDT kostuumatelier, Yolanda Klompstra geïnterviewd voor Nederland Bruist waarin ze een zeldzame blik gunt in de wereld van NDT-kostuums. Het werk van haar en haar team is van alle dag, en middels dit artikel, krijgt u een indruk van de dagelijkse werkzaamheden bij het kostuumatelier waar ook nu hard wordt gewerkt aan de aankomende NDT 2-voorstelling The play between die op 4 november aanstaande in première gaat!

De kracht van perfecte kostuums

De kostuums spelen een belangrijke rol in de voorstelling. “De dansers worden uitgedaagd om op topniveau te dansen. Wij mogen hen daar niet bij hinderen, wat betekent dat de kostuums perfect om het lichaam moeten, zitten zodat ze vrij kunnen bewegen”, vertelt Yolanda Klompstra gedreven. Samen met haar team is zij verantwoordelijk voor de kostuums van NDT. “Tegelijkertijd moet het er natuurlijk wel goed uitzien en recht doen aan het beeld dat de betreffende choreograaf én de ontwerper voor ogen hebben. Dat is en blijft een geweldige uitdaging.”

Creativiteit

Ook voor Sometimes, I Wonder, dat in feite drie aparte voorstellingen van Kylián omvat, mogen de naaisters weer veel mooie dingen maken. “Denk aan korset jasjes en een grote, roze, zijden rok met meer lagen voor Bella Figura, stijlvolle, Victoriaanse kostuums voor Claude Pascal en fijn geplisseerde, tweekleurige jurkjes voor Vanishing Twin. We kunnen er al onze creativiteit in kwijt en spelen met kleuren en materialen.”

 

Tot het allerlaatste moment

“Als kostuummaker blijf je eigenlijk altijd bezig. Soms is een danser bijvoorbeeld afgevallen en moeten we de tailleband weer innemen. Vandaar dat we ook die laatste week, tot vlak voor de première, met onze naaimachine klaarzitten in het Zuiderstrandtheater om de laatste aanpassingen te kunnen doen. Het is keihard werken, maar ontzettend leuk om te doen. Je moet ook echt een passie hebben voor dit veeleisende vak, anders houd je het niet vol. We zijn allemaal superblij als het weer gelukt is. En tijdens de première is het ook voor ons genieten geblazen, dan zien we waar we het allemaal voor hebben gedaan!”

Chloé Albaret en César Faria Fernandes in 'Vanishing Twin'. Foto (2020): Joris-Jan Bos
De kostuums in 'Claude Pascal'. Foto (2020): Joris-Jan Bos.