Is deze crisis een kans geweest om na te denken of inspiratie op te doen?
De crisis begon aan het einde van een voor mij zeer intense periode, met veel touren. Veel mensen in mijn gezelschap of in de dansgemeenschappen vroegen me of ik dansworkshops kon geven, maar ik voelde me geblokkeerd. Ik moest me opnieuw concentreren en de tijd nemen om na te denken. Als ik iets nieuws wil bieden, moet ik me laten inspireren door nieuwe dingen. Mijn inspiratiebronnen zijn divers en variëren van hoge tot lage cultuur, die ik graag combineer. Ik nam de tijd om bij te praten, om al die boeken te lezen en al die films te kijken waar ik nooit de tijd voor had. Ik las The Girls van Emma Cline, The Loser van Thomas Bernhard, Mi Ultimo Suspirio van Luis Buñuel (mijn volgende creatie is geïnspireerd door Buñuel)…. Als je Les Choses van Georges Perec begint te lezen, verbind je je met Houellebecq, dan met Emma Cline, daarna met Castellucci. Het was ook een moment om te verteren. Ik ben bijvoorbeeld vele jaren geleden een project begonnen op Solaris, de film van Andrei Tarkovsky. Ik was 18 toen ik de film voor het eerst zag en toen begreep ik er niets van. Ik ben nu twee keer zo oud en het leek me het juiste moment om op dit idee terug te komen. In mijn creaties besteed ik veel aandacht aan de ruimte, belichting, de relaties tussen de personages. Ik ben geobsedeerd door details en ik zeg altijd tegen mijn team dat de duivel in de details zit. Ik heb onlangs een show voor kinderen gedaan en ik merkte dat ze door alles geobsedeerd waren. Ik voel me net als zij!
Je bent nu weer terug in de studio met je gezelschap. Hoe voelt dat?
We kwamen eind mei terug naar de studio met de dansers. Iedereen was opgewonden en verheugde zich erop om elkaar weer te zien en te dansen, maar de lichamen stonden nog een beetje op “uit”. We moeten de gevoelens en de kwaliteit van de beweging die we eerder hadden weer terugvinden. Om weer in vorm te komen maar ook om onze gevoeligheid terug te krijgen na drie maanden niet te hebben geoefend, combineerden we cardio- en “hersen”oefeningen. Op de eerste dag kwamen we aan met mondkapjes en handschoenen, maar die legden we al na vijf minuten opzij. Nu gebruiken we ontsmettingsmiddel en gezond verstand. We weten wat de risico’s zijn, maar we moeten ons ook voorbereiden op een première in juli, dus ik vertrouw erop dat iedereen zich verantwoordelijk voelt. Het is sowieso onmogelijk om 100% veilig te zijn: ook al vermijden we elkaar aan te raken, we blijven dichtbij, we praten, we ademen en we zweten. Toen dansers terugkwamen in de studio, zaten sommigen vol met verhalen, verlangens en ervaringen om te delen. Anderen waren angstig en voelden zich geblokkeerd. In het begin probeerden we elkaar met onze ellebogen te groeten, maar ik zag ook dat sommige mensen elkaar graag wilden omhelzen. Wij zijn geen robots.