In gesprek met:
Nova Valkenhoff & Omani Ormskirk
Jonge dansers kunnen in het afstudeerjaar van een professionele dansopleiding auditie doen voor een stage gedurende een volledig seizoen bij NDT.
Jonge dansers kunnen in het afstudeerjaar van een professionele dansopleiding auditie doen voor een stage gedurende een volledig seizoen bij NDT.
Omani: Ik heb het over het algemeen als zeer, zeer positief ervaren. Het was een heel fijn bruggetje van een schoolomgeving naar een volwaardig gezelschap. Als stagiair heb je meer speling, het voelt wat veiliger, je kunt je meer fouten permitteren. Je wordt in het diepe gegooid en moet het zelf uitzoeken. Daar heb ik ontzettend veel van geleerd.
Nova: Het was vanaf het begin heel inspirerend. Ook als je zelf niet danste, dan was je toch 100% betrokken. Ik heb geleerd om zelf aan het werk te zijn als de choreograaf niet direct met jou bezig is. De choreograaf geeft je de opdracht: go over the material. Het is heel waardevol om zelf uit te vogelen hoe bepaalde bewegingen voor jouw lichaam werken en te voelen wat jij nodig hebt zonder dat je de choreograaf hoeft te pleasen.
Omani: het niveau van work ethic, dat iedereen constant keihard aan het werken is en alle dansers zo betrokken zijn. Dat zie je niet altijd bij andere groepen dansers.
Nova: Ik had totaal niet verwacht dat het zo’n veilige plek zou zijn. Ik had gedacht dat ik mezelf niet kon laten zien. Het was veel persoonlijker dan verwacht. Iedereen was heel supportive. Ik had niet verwacht dat het zo fijn zou zijn.
Omani: The Big Crying van Marco Goecke was mijn favoriet. Nog niet eerder gewerkt met zijn danstaal. Het was heel leuk om te zien hoe ver je je lichaam kon pushen. Impasse van Johan Inger gaf ook heel veel plezier. Daar hadden we meer vrijheid, vooral als je één van de karakters als rol had. Dan kon je doen wat je wilde. Impasse was conditioneel heel uitdagend, omdat het lange stukken waren.
Nova: The Big Crying was ook één van mijn favorieten. Ik heb nooit met hem gewerkt en kreeg alle informatie van mijn collega’s. In het begin echt heel lastig maar we hebben het heel vaak gedanst, ook tijdens (internationale) tours. Dan leer je het heel goed kennen en kun je meer spelen met timing en andere zaken. Heel leuk! Impasse had andere uitdagingen. Continu was je bezig en qua conditie maakte dat het heel zwaar. Bij Goecke waren het steeds korte stukjes.
Omani: Voor mij was het de eerste keer. Ik vond het een persoonlijke overwinning om te merken dat je ondanks de vermoeidheid die je voelt als je vijf weken op tour bent, toch door kunt gaan en je hier overheen kunt zetten. Je leert je grenzen te verleggen. Je moet blijven optreden.
Nova: Ik was al eerder met school op tournee geweest. Maar bij NDT was het heel anders, veel groter, een hoger level.
Nova: Lydia (Bustinduy, repetitor NDT 2) zei altijd: “Don’t stay in the back, take your space!” Ook al ben je stagiair, je bent onderdeel van de groep. Ik heb eraan moeten werken zoveel mogelijk te vragen, iedereen is er om je te helpen. Je hoeft jezelf niet achter te stellen.
Omani: wees vooral niet te bang, wees jezelf en laat jezelf zien. Je hebt het recht hier te zijn, ook als stagiair.
NDT 2 danst nu Now here, Now always
TE ZIEN T/M 20 DECEMBER
Een triple bill waarin Marco Goecke je meeneemt in zijn meest persoonlijke werk tot nu toe over de grootsheid van rouwen. Eindelijk live te zien in de theaters! Met Cacti reflecteert Alexander Ekman op dans als high brow kunstvorm, met als hoogste doel: het bemachtigen van een cactus. En Andrew Skeels debuteert bij NDT met een wereldpremière. Dit programma wordt live begeleid door Het Balletorkest.
BOEK NU BIJ JOU IN DE BUURT
Arnhem Amersfoort
Amstelveen Amsterdam
Breda Den Haag
Enschede Eindhoven
Groningen Haarlem
Maastricht
Nijmegen
Tilburg Utrecht
Venlo