“Dansen gaat over in het moment zijn. Het gaat over luisteren naar een scala aan percepties en over jezelf toestaan dat dit bewustzijn het beginpunt vormt van alle gevoelens, vormen en inhoud. Toch moeten we altijd onthouden waar we vandaan komen. Als ik aan 30 jaar geleden denk, komt Jiří Kylián in mijn gedachten op. Een man die mij veel heeft geleerd en diep heeft geraakt door zijn vrijgevigheid, talent, wijsheid en ervaring. NDT werd een tweede thuis voor mij en mijn werk. Ik vind het geweldig om hier te komen. De bijzonder hoge productiekwaliteit, de geweldig creatieve dansers én de fantastische gastvrijheid vormen een unieke combinatie die ik zelden ervaar.
Toen ik The Hole creëerde, vertelde ik mijn team dat ze zich moesten voorbereiden op een werk dat nooit zou toeren, nooit onze studio waar het tot stand kwam, zou verlaten. Daarvoor is het een te ingewikkelde productie, dacht ik. NDT heeft het tegendeel bewezen; het schijnbaar onmogelijke is mogelijk gemaakt. Door samen met de NDT-dansers aan The Hole te werken, kreeg ik de unieke kans om het stuk opnieuw te bekijken: het waardevolle proces van de samenwerking met deze getalenteerde, creatieve en vrijgevige dansers deed het werk opnieuw groeien.
Op de vraag waar The Hole over gaat, is mijn eerste antwoord altijd dat het over het werk zelf gaat. Over hoe alle elementen samenkomen en een verhaal creëren. Een dansverhaal over volume, kwetsbaarheid, het gebruik van explosieve kracht, onderzoek naar beweging en over organisatie en structuur. Het gaat over dynamiek, om jezelf kunnen lachen, overdrijven en onderschatten, en over de verbinding tussen plezier en inspanning. Bovenal vertelt het een verhaal over het uitstijgen boven de waanzin en over passie en fantasie. The Hole is een op zichzelf staande ruimte met geheel eigen regels en u wordt daar in uitgenodigd.”
– Ohad Naharin