Seizoen 2024-2025
Benieuwd naar de programmering van seizoen 2024-2025?
NDT Online
Vier de start van het seizoen 2024-2025 met ons en bekijk NDT Online! Bekijk de eerste programma’s van het seizoen in Digitaal Theater.
Beste kijkers,
Wat leuk dat jullie thuis meekijken naar deze drieluik gedanst door NDT 2, welkom!
Dit NDT 2-programma toont werken van de veelgeprezen choreografen Crystal Pite, Johan Inger en Noé Soulier.
Ten Duets on a Theme of Rescue, oorspronkelijk gecreëerd voor Cedar Lake Contemporary Ballet in 2008, markeert de eerste samenwerking van NDT’s associate choreograaf Crystal Pite met NDT 2. In deze ontroerende en intieme partituur voor tien duetten portretteert Pite fragmenten van een onverteld verhaal over menselijke relaties en hun vaak complexe verbanden.
Noé Soulier is sinds 2020 directeur van het Centre national de danse contemporaine in Anger. Souliers werk onderzoekt hoe we gebaren zien, interpreteren en verwerken in dans. Met zijn nieuwe werk About Now analyseert en beschrijft hij verschillende manieren van bewegen die diverse ervaringen van het lichaam bewerkstelligen. Het werk is gemaakt in samenwerking met modeontwerper Nix Lecourt-Mansion.
Als afsluiting van de avond voeren de NDT 2 dansers ook IMPASSE op, het werk van de Zweedse choreograaf Johan Inger dat in maart 2020 in première ging – vlak voordat alle theaters hun deuren moesten sluiten, waardoor velen het stuk moesten missen.
We hopen jullie aankomend jaar nog vaak terug te zien bij onze (digitale) voorstellingen!
Emily Molnar
Artistiek directeur
INSTUDERING
Cindy Salgado
MUZIEK
Cliff Martinez: High Energy Proton Accelerator, Maybe you’re my puppet, Don’t Blow It, Will She Come Back? Version Titles From “Solaris”/ Score (Twentieth Century Fox Film Music Corporation)
LICHT
Jim French
KOSTUUMS
Linda Chow
REPETITOREN
Lydia Bustinduy, Ander Zabala
WERELDPREMIÈRE
30 juni 2008, Ceder Lake Contemporary Ballet
NDT PREMIÈRE
16 maart 2023, Amare Den Haag
DUUR
14 minuten
CAST A
Conner Chew
Ricardo Hartley III
Samuel van der Veer
Sophie Whittome
Viola Busi
CAST B
Barry Gans
Rebecca Speroni
Casper Mott
Demi Bawon
Nova Valkenhoff
“I love the word “rescue”. It captures a whole story in a single word. Similarly, the body can convey narrative through the simplest of actions. For me, this work for Cedar Lake was an act of excavation. After creating the choreography, I searched within it for images that specifically evoked rescue. There are many of them. They exist inside the dancing like fragments of an untold narrative. I suppose the presence of rescue in this work is twofold, as I tried to liberate and expose these images for brief contemplation before releasing them back into the dance: saving and holding one picture of rescue in each of the ten duets.”
– Crystal Pite
Conner Chew about Ten Duets on a Theme of Rescue:
“Out reached arms
Softening palms
Her weight falls back into the safety of my hands
A cry for help, only to send it elsewhere
She slips from my hand
to ignite the charge
We cannot touch but let us run together
Three steps, a chase, resilient pressure
Although we never touch, I feel your warmth
Drag me, save me
I am blind yet we still fly
I let you soar to come down
Let me be your pillow
Another release to save
Let us push and pull
Out reached arms
Softening palms”
Sophie Whittome about Ten Duets on a Theme of Rescue:
“Something I’ve found interesting:
Within this piece, the range of rescue has been stretched out and tried on in different sizes… Heroism in miniature, the size of lint removed from a shirt, or at its hugest, enough that a slipped grip sends a person into free-fall.
Equally as compelling has been watching as the stakes gets scrambled (which they’re bound to do). The lint is suddenly heavier than the free fall. As viewers, our minced stakes are uniquely our own, and we make of each rescue what we will.”
MUZIEK
Johan Sebastian Bach by Pierre-Laurent Aimard: The Art of Fugue, BWV 1080: Contrapunctus I, II, III, IV, Contrapunctus No. 9 alla Duodecima, No. 20 Fuga a 3 Soggetti (Contrapunctus No. 14) (Deutsche Grammophon/ Universal, Albersen Verhuur B.V. Den Haag, namens © Peters Edition, Leipzig.)
LICHT
Victor Burel
KOSTUUMS
Nix Lecourt Mansion
REPETITOR
Ander Zabala
WERELDPREMIÈRE
16 maart 2023, Amare, Den Haag
DUUR
22 minuten
Demi Bawon
Barry Gans
Nick Daniels
Casper Mott
Omani Ormskirk
Gabriele Rolle
Rui-Ting Yu
“My approach to movement is rooted in practical actions that most of us are familiar with, such as hitting, avoiding or throwing. I insert many distortions that motivate the dancers’ movements without being identifiable by the spectators. These diverted actions capture a poetic dimension of movement that lies beneath discourse and narration. Far from being purely formal, they aim to trigger affects and emotions in both the performers and the audience without having to be part of a narrative structure.
In About Now, I confront this vocabulary of diverted actions with the steps of classical dance, that can be seen as stylized action verbs: “frappé, fouetté, assemblé… ”. With the dancers of NDT 2, we explored actions present in this classical vocabulary, and thereby delved into the sensual, experiential and affective dimension of this movement language, rather than into its formal geometric structure.
Ballet is disciplinary, and imposes a formal framework on the body that disregards its natural tendencies and conveys stereotyped gendered norms. The problematic nature of this heritage appears more and more clearly. It is, however, illusory to think that we could completely separate ourselves from this legacy. Instead of denying it, About Now aims to rework its principle guidelines to create a new classic movement language that draws on the richness of this tradition. This way, About Now generates a different relationship to the body, one that is affective and sensual, and that reconfigures the dynamics of power embedded in classical dance.”
– Noé Soulier
Rui-Ting Yu about About Now:
“It’s been a pleasure to work with Noé.
We started with improvisation, in which we used a few ballet languages to develop the ideas. To experience it through the body, and to understand what it means for each individual. A task could bring up many possibilities to receive and respond in conversation.
We play with our senses in relationship between people, space, and everything. In the present moment it requires a high awareness. The joy of unknowing and challenge opens our sensitivity. Each choice creates other paths, we’re already in the dialogue by existing.”
Met About Now presenteert choreograaf Noé Soulier zijn debuutcreatie bij het gezelschap. Hoe verliep zijn creatieproces? In dit interview kom je er alles over te weten:
STAGED BY: Fernando Hernando Magadan, Hedda Twiehaus
MUZIEK: Compositions by Ibrahim Maalouf: Lily, Will Soon Be a Woman, Maeva in the Wonderland, Your Soul, Never Serious.
New composition by Amos Ben-Tal.
LICHT: Tom Visser
TECHNISCHE REALISATIE LICHT: Lisette van der Linden
DECOR: Johan Inger
KOSTUUMS: Bregje van Balen
VIDEO: Annie Tådne
WERELDPREMIÈRE: 28 februari 2020, Zuiderstrandtheater Den Haag
DUUR: 25 minuten
Hoe overbruggen we de kloof die blijft groeien naarmate we stagneren? Onze hedendaagse wereld wordt gedefinieerd door een situatie waarin geen vooruitgang mogelijk lijkt. IMPASSE van Johan Inger illustreert dat het fundament van menselijk gedrag geworteld is in groepsdruk en een verlies van individualiteit, bepaald door de verleiding van oneindige stromen van “nieuwheid”. Het werk problematiseert het gemak waarmee we klakkeloos overnemen wat anderen zeggen of doen, en hoe we op die manier de kans op vruchtbare groei verliezen. Kunnen we het opbrengen om samen de wereld serieus te bevragen en de kracht vinden om het van een nieuwe interpretatie te voorzien? Door een gestage toename van het aantal dansers op het podium en een gelijktijdige afname van de grootte van het toneel, eist IMPASSE een gevoel van urgentie op. Vloeibare bewegingen en sterke ritmes worden door de jonge dansers van NDT 2 vertaald door momenten van hysterische komische opluchting en manische isolatie, wat aangeeft dat we samen sterker moete zijn, en alleen louter minder.
– Johan Inger
Leidsch Dagblad over IMPASSE.