William Forsythe vernieuwde de internationale danswereld met zijn dynamische benadering van de kunstvorm. Forsythes interesse in choreografische structuren vormt de basis van zijn omvangrijke oeuvre. Na een korte reeks aan voorstellingen tijdens COVID-19, kijkt NDT ernaar uit om dit programma, dat de lange relatie van het gezelschap met Forsythe nieuw leven inblaast, opnieuw te presenteren. De werken worden begeleid door muziek van Forsythes vaste componist Thom Willems.
12 N (2021) is een vernieuwde versie van het bestaande ‘a capella’ kwartet N.N.N.N. waarin het gewicht van ledematen en hun choreografische tijdsbepalingen die daaruit voortvloeien, worden onderzocht. De akoestische begeleiding komt van alle twaalf dansers, die voor hoorbare ritmes zorgen en samen de verantwoordelijkheid dragen om hun eigen ademhalingsmuziek in stand te houden. 12 N is een prachtig voorbeeld van Forsythes latere stijl, waarin facetten van contrapunt worden verkend die voortkomen uit intense onderlinge verbanden tussen de dansers.
Of Any If And (1995) is een intiem en virtuoos duet waarin een koppel wordt omringd door twee verschillende vormen van taal: een reeks raadselachtige zinnen die door twee acteurs wordt uitgesproken achterin het toneel, en kleine panelen met tekst die naar het podium afdalen, met daarop fragmenten uit Lucretius’ On the Nature of Things waarin hij de ontbinding van een lichaam beschrijft. Dit is een van de werken die Forsythe maakte na de dood van zijn vrouw in 1994. Het duet belichaamt een forensische intensiteit en laat de dansers verweven met de klassieke ballettechniek om tegelijkertijd het gebruikelijke kader ervan te deconstrueren.
Ondanks de gevaarlijke stortvloed aan dansers die zich meedogenloos rond metalen tafels bewegen, is One Flat Thing, reproduced (2000) eigenlijk een heel doelgericht werk in Forsythes onderzoek naar een contrapuntische structuur. Het werk bestaat uit de interactie van drie organisatorische systemen: talrijke individuele choreografieën, verschillende cues, en complexe afstemming van bewegingen. Ondanks de beperkte ruimte, biedt het doolhof van tafels ook de mogelijkheid om in drie lagen – boven, naast, en onder de tafels – handelingen te creëren.