Manusje van alles
Toch was de overstap naar de professionele theaterwereld nog niet zo vanzelfsprekend. Joost volgde, na een open sollicitatie te hebben gestuurd aan het Decoratelier van (toen nog) Het Muziektheater, het advies op eerst maar eens een opleiding tot meubelmaker te volgen. Eric studeerde bouwkunde en werd na zijn afstuderen inspecteur bouw- en woningtoezicht van de gemeente Reeuwijk. Het bloed kroop echter waar het niet gaan kon. ‘Het Nederlands Jeugdtheater, dat ik nog kende uit Gouda, vroeg mij als technicus. Mijn omgeving begreep niet dat ik daar ‘ja’ tegen zei, hoe kon ik een vaste baan met een goed salaris opgeven voor zo’n onzeker bestaan? Maar het theater trok.’ Al in 1990 maakte hij kennis met de dans: als technicus bij De ballerina, een tijdsbeeld, de afscheidsvoorstelling van Alexandra Radius. ‘Ik heb nog steeds contact met Han en Lex, ben ook jaarlijks nog betrokken bij hun Dansersfonds-gala.’ Kort daarop begon zijn verbintenis met Nederlands Dans Theater: van 1990 tot 1992 was hij belichter van NDT 2 en 3 en van 1995 tot 1999 belichter van NDT 1. Daarna volgde een opmerkelijke ‘break’ in zijn carrière: bijna tien jaar werkte hij voor de gemeente Gouda, waarvan de laatste drie jaar als directeur City Marketing. ‘Dat kwam puur door mijn privésituatie: ik had in anderhalf jaar tijd drie kinderen gekregen en dat viel niet te combineren met het vele reizen bij NDT. Een maand na de geboorte van mijn tweeling vertrok ik voor een lange tournee naar Brazilië: je begrijpt, dat werd thuis niet erg op prijs gesteld.’ Joost kreeg, na zijn opleiding tot meubelmaker, de kans om als manusje van alles mee op tournee te gaan met de Japanse slagwerkgroep Wadaiko Ichiro. Daarna volgden tal van andere theaterklussen, en ook zijn eerste kennismaking met de dans. ‘Ik werkte vaak voor impresariaat Baasbank en Baggerman en zij haalden veel moderne-dansproducties naar Nederland.’ Toch was zijn grote droom op dat moment om te werken voor Dogtroep, een droom die in 1998 uitkwam. ‘Ik ben er begonnen als vrijwilliger en uiteindelijk, op veel te jonge leeftijd, gebombardeerd tot hoofd techniek. Ik ben er door schade en schande wijs geworden.’