door Rahi Rezvani, fotograaf
choreografie: sad case van sol león & paul lightfoot
foto: rahi rezvani
“Mijn hele leven koester ik een fascinatie voor het menselijk lichaam en gezichten. In mijn rol als fotograaf probeer ik het te vangen op een manier die betekenisvol is voor mij en die hun context weergeeft. Toen ik in 2006 kennismaakte met Sol (León) en Paul (Lightfoot) via NDT’s producent Anders Hellström om hun prijswinnende stuk Shoot the Moon te fotograferen, voelde het als de perfecte plek op het perfecte moment. Ik heb enorm veel geleerd in de jaren dat ik met NDT werk: de taal van het lichaam, zijn eindeloze reeks uitdrukkingen, het unieke karakter van ieder gezicht, de symboliek en alles wat ongebruikelijk en uniek is voor dit gezelschap. Het bleek perfect te passen.
NDT is als een rivier, een eindeloze stroom die altijd verandert. De schema’s van de dansers zijn rigoureus, dus als het gaat om het fotograferen van de werken is er weinig ruimte voor planning. Ik wordt dus geacht het stuk in een zeer korte tijd vast te leggen. Wanneer ik een ballet fotografeer bij NDT, stap ik er letterlijk in en probeer ik de geest van het werk te vangen. Ik word er onderdeel van, organisch bewegend door de ruimte en de patronen van het stuk. Ik wandel met de dansers en zie een ander perspectief op het werk. Het is dan alsof je door een prachtig weiland loopt. Er bestaat één foto die ik nam van Guido (Dutilh) waarop hij zijn schouder likt in Walk the Demon van Marco Goecke. We hebben tijdens het maken van die foto echt in elkaars gezichten geademd. Die momenten zijn heel intens en zo intiem.
NDT staat erom bekend tot het maximale te gaan. Er is gewoon geen andere manier. Het werd de handtekening van het gezelschap en hetzelfde geldt voor mijn manier van werken. Eén keer was ik compleet verwikkeld in een poging om een foto van Lydia (Bustinduy) te maken, dat ik niet eens merkte dat ik zo dicht bij de rand van het podium kwam dat ik eraf viel, drie-en-een-half meter naar beneden. En zelfs halverwege de val fotografeerde ik verder. Het stopt nooit.”