door Paul Lightfoot, oud-danser, huischoreograaf & artistiek directeur
choreografie: subject to change van sol león & paul lightfoot
foto: joris-jan bos
“Het moment waarop ik op 7 januari 1985 over de drempel stapte van de dikke houten deur van de Koningstraat 118, wist ik dat ik mijn plaats had gevonden.
De afgelopen 35 jaar, die mijn gehele professionele carrière bij NDT overspannen, zijn een persoonlijke encyclopedie van onmetelijke verhalen en inspirerende collega’s. Een poging deze rijkdom en schoonheid te vangen in één ballet is daardoor niet eenvoudig, maar ik heb gekozen voor een werk van Sol en mij waar de omstandigheden en het creatieve resultaat in mijn ogen vangen wat NDT zo bijzonder maakt – precies datgene wat NDT op emotioneel als feitelijk vlak anders maakt dan welk dansgezelschap waar dan ook ter wereld.
Subject to Change was een wereldpremière in maart 2003 voor NDT 2, het gezelschap waar zoveel van mijn dierbare collega’s en vrienden, net als ik, zijn begonnen. Trefzeker printte wij de titel van het ballet in de hoek van elk schema, castingslijst en planningsdocument van het gezelschap. Drie kleine woorden die ons eraan herinneren dat in dit artistieke huis zelden iets gaat zoals verwacht, dus wees voorbereid…
Toen Sol en ik begonnen aan dit ballet wisten we alleen dat we een pas de deux wilden en een groot rood tapijt om op te dansen. De oorspronkelijk gekozen muziek was Allegri’s ‘Misere Mei’, maar deze werd vervangen toen ik op een dag terugkwam in de studio met een cd uit de muziekbibliotheek met Mahler’s bewerking van Schubert’s ‘Der Tod und Das Madchen’. Hedda Twiehaus, onze geweldige assistent, verklaarde haar liefde voor deze muziek en iedereen in de ruimte vond de muziek zo krachtig en poëtisch dat we besloten dit stuk te gebruiken.
Onze dochter Saura, op dat moment vijf jaar oud, spendeerde tijdens het creatieproces veel van haar tijd in studio 2. Een goede vriendin, Ruth uit Chili, hielp ons voor haar te zorgen. Tijdens een avondrepetitie werden wij plotseling gebeld door Saura. Tot op de dag van vandaag weet ik nog altijd niet hoe zij dit als vijfjarige voor elkaar heeft gekregen. Heel kalm vertelde zij dat Ruth op de grond lag en zij haar niet meer “wakker kon krijgen.”
Wat volgde was een vreselijke periode waarin Ruth vocht voor haar leven door de gevolgen van een zware hersenbloeding. Sol en ik hadden nog nooit zo dichtbij de dood gestaan. De realiteit van de wereld sloeg een gat in onze creativiteit en wij konden deze realiteit niet negeren – wij bleven choreograferen terwijl wij zagen hoe Ruth steeds meer van haar menselijke capaciteiten op brute wijze verloor. Als haar zorgdragers probeerden wij elk mogelijk moment samen met Ruth in het ziekenhuis door te brengen; bij NDT werkte iedereen vervolgens onregelmatige tijden om het ballet te creëren. Niemand zette hier vraagtekens bij. Met zijn allen gingen we deze storm tegemoet. Gerald Tibbs, artistiek leider NDT 2, wist als geen ander hoe hij makers altijd kon helpen.”