Choreograaf
Foto: Massimo Leardini
Alan Lucien Øyen (Bergen, Noorwegen) is een zeldzame maker binnen dans en theater. Alan is afgestudeerd in dans aan de School of Art in Oslo en werkt in hybride vormen die zich uitstrekken over dans, theater, opera en film. Zijn werken worden zowel in zijn thuisland als in het buitenland zeer geprezen.
Alan is sinds 2013 artist in resident bij de Noorse Nationale Opera en Ballet, waar hij de ruimte en vrijheid krijgt voor zichzelf en zijn winter guests om grensverleggende theater- en dansvoorstellingen te maken in het prachtige Norwegian Opera House.
Als zoon van een kleder die vanaf zijn 7e vol bewondering naar theater keek, begon Alan op 17-jarige leeftijd ballet te studeren bij de Hongaarse balletmeester en Marinsky-afgestudeerde Peter Tornev. Na optredens met Carte Blanche en Amanda Miller’s gezelschap Pretty Ugly, vestigde Alan in 2006 zijn eigen gezelschap winter guests. winter guests brengt acteurs, dansers, schrijvers, decorontwerpers en technici samen en toert met theatrale werken voor het internationale toneel. Sinds 2009 worden zijn toneelstukken voor winter guests samen met de Britse toneelschrijver en regisseur Andrew Wale geschreven en ontwikkeld. Alan was een van de eerste choreografen die werd uitgenodigd om een avondvullend werk te maken voor het legendarische Tanztheater Wuppertal, de eerste keer sinds de dood van hun oprichter Pina Bausch.
2020 maakte de weg vrij voor Alan om het medium film te verkennen. Hij is een van de eersten die hoogwaardige ARRI-filmcamera’s op het podium gebruikt. Zijn filmversie van het toneelstuk “The Hamlet Complex” voor het Noorse Nationale Ballet zal naar verwachting in de herfst van 2021 worden uitgebracht.
Alan is nieuwsgierig en dapper, maar ook nederig, geduldig in zijn ongeduld, en heeft het vermogen om zichzelf en de mensen met wie hij werkt uit te dagen. Zijn persoonlijke stijl is altijd aanwezig in alles wat hij creëert. Of het nu theater, dans of film is, de werken van Alan hebben een zeer emotionele en dramatische drive. Zijn choreografische taal is complex en technisch uitdagend. De werken zijn gebaseerd op ervaringen uit het echte leven, waarbij materiaal wordt gebruikt uit interacties met vreemden, persoonlijke anekdotes en verwijzingen naar de popcultuur – waarbij altijd de artiesten en het repetitieproces worden betrokken bij het vormgeven van het uiteindelijke verhaal. Altijd op zoek naar een oprechte en menselijke expressie.
In seizoen 2021-2022 maakt Alan zijn eerste werk voor NDT.