Choreograaf
Foto: Erwin Olaf
Hoewel de balletten van Hans van Manen (Amsterdam, 1932) door hun abstractie eenvoudig lijken, zijn ze het zeker niet. De award-winnende choreograaf vereist risico, vitaliteit en swing in zijn balletten. Hij dankt zijn bijnaam Mondriaan van de Dans aan het optimale gebruik van de ruimte en een heldere positionering van de dansers op het podium. Zijn humor verlicht de toon van zijn werk en is aantrekkelijk voor een groot publiek. Hoewel Van Manen geen partituren kan lezen, ‘leest’ hij composities en ‘luistert’ hij naar dans als geen ander.
In 1951 begon Van Manen zijn carrière bij Sonia Gaskell Ballet Recital. Het jaar daarop trad hij aan bij het Nederlandse Opera Ballet, waar hij zijn eerste werk Feestgericht choreografeerde (1957). Daarna sloot hij zich aan bij het gezelschap van Roland Petit in Parijs. Van 1960-1971 werkte Van Manen bij NDT als danser (tot 1963), choreograaf en (vanaf 1961) als artistiek leider. In deze periode ontwikkelde Van Manen zich verder als choreograaf. Na twee jaar van freelancen trad hij in 1973 toe tot Het Nationale Ballet als choreograaf en producent.