Imre van Opstal & Marne van Opstal

Imre van Opstal & Marne van Opstal

Associate choreografen

Foto: Hugo Thomassen

NDT-alumni Imre van Opstal en Marne van Opstal zijn Nederlandse choreografen en gerenommeerde podiumkunstenaars; als broers en zussen vormen zij een creatief duo.
Marne van Opstal  (Velden, 1990) heeft zijn dansopleiding aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag gevolgd. Hij danste van 2009 tot 2012 bij NDT 2 en van 2012 tot 2020 bij NDT 1. Marne won de Limburg Cultuurprijs 2011, De Avond van de Jonge Danser 2009 (NTR TV) en de Berlijnse Special Prize Tanzolymp 2004.
Imre van Opstal  (Venlo, 1989) danste na haar opleiding aan  Codarts Rotterdam bij het Noorse gezelschap Carte Blanche en kwam in 2012 bij NDT 2. Van 2015 tot 2017 danste ze bij NDT 1. Van 2017 t/m 2020 danste ze bij Batsheva Dance Company. In 2014 won ze de Aanmoedigingsprijs Dansersfonds ’79, en in 2017 ontving ze de Zwaan voor ‘meest indrukwekkende dansprestatie’ voor haar rol in de choreografie Salt Womb (2016) van Sharon Eyal.

Na hun succesvolle en prominente danscarrières bij NDT debuteerden ze als choreografenduo met hun creatie LiNK (2014) voor NDT & Korzo’s talentontwikkelingsprogramma Up & Coming Choreographers en later creëerden ze John Doe (2015). Voor de reguliere programmering van NDT volgden The Grey (2017) voor NDT 2, en Take Root (2019)  en The Point Being (2023) voor NDT 1 . Take Root werd genomineerd voor de Zwaan voor ‘meest indrukwekkende dansproductie’. Ook creëerden ze Eye Candy (2021) met Rambert Dance Company, The little man (2022) voor Nationaltheater Mannheim, I’m afraid to forget your smile (2022) voor het Hessian State Ballet, Heart Drive (2022)  voor Ballet BC, Mommy, Look! (2023) voor Ballett Theater Basel, To Kingdom Come (2023) voor GoteborgOperans Danskompani en Voodoo Waltz (2024) en I am Bob (2024) voor Hessisches Staatsballett.

De zus en broer weten zichzelf te onderscheiden als uitgesproken makers met een rauwe en emotionele stijl, waarbij ze veel gebruikmaken van theatrale en surrealistische elementen en partnering. Het samenwerkende karakter van hun werk spreekt vaak over de menselijke conditie, grenzen en mogelijkheden van lichaam en geest.

In seizoen 2025-2026 zullen ze een nieuw werk voor NDT 2 maken, die in première zal gaan in het programma I dreamt, it was naast een werk van Sharon Eyal.
Vanaf datzelfde seizoen zullen de Van Opstals een nieuwe rol binnen NDT gaan vervullen, namelijk die van associate choreografen. We zijn trots om ons creatieve avontuur met hen voort te zetten en kijken uit naar al het moois wat we samen gaan maken.

Voor meer info, ga naar imremarnevanopstal.com

Als associate choreografen bij NDT willen we onze zoektocht naar de transformatie van het lichaam verder verdiepen. We zijn gefascineerd door de manier waarop beweging niet alleen emoties en identiteit weerspiegelt, maar ook de gelaagdheid van menselijke ervaring onthult. Ons onderzoek richt zich op de subtiele interacties tussen dansers en de balans tussen afstand en nabijheid. We willen verkennen hoe we deze lichamelijke ervaringen kunnen versterken door de integratie van muziek, scenografie en andere theatrale elementen. We streven ernaar de kracht van kwetsbaarheid, intimiteit en fysieke expressie verder te onderzoeken en de grenzen van de menselijke ervaring in dans zichtbaar te maken.