Tao Ye, geboren in Chongqing, is afgestudeerd aan de Chongqing Dance School in China. Na gedanst te hebben bij het Shanghai Army Song & Dance Ensemble, sloot hij zich aan bij het Shanghai Jin Xing Dance Theater, en verhuisde later naar Beijing om zich aan te sluiten bij de Beijing Modern Dance Company (BMDC). In 2008, op 23-jarige leeftijd, richtte Tao Ye het TAO Dance Theater op. Zijn belangrijkste werken zijn: “Numerieke Series” – Weight x 3, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 en 14; “Niet-numerieke Series” – Contrast; “Arts Live” Series – 12 Hours en Infinite Walking.
Geïnspireerd door het Oosterse denken, ontwikkelde Tao Ye het Circular Movement System in combinatie met zijn eigen dansstijl. Dit systeem is wereldwijd bekend. Op 27-jarige leeftijd werd hij uitgenodigd om op te treden tijdens het Lincoln Center Festival in New York City. Hij werd uitgeroepen tot Sadler’s Wells 2011-2013 “New Wave Associates”. Tao Ye werd ook uitgenodigd om ter plaatse samen te werken met het Y-3 merk van de Japanse ontwerper Yohji Yamamoto, een productie te maken met Cloud Gate Theatre en de hoofdrol te spelen in de film Blue Sky Bones geregisseerd door Cui Jian. Hij is uitgenodigd voor interdisciplinaire samenwerkingen zoals film, theater, modeontwerp, video, fotografie enz.
Tao Ye kenmerkt zijn choreografie consequent door een minimalistische stijl, herhaling en beperking. Zijn creatieve concepten omvatten: de focus op de groeven van de wervelkolom terwijl de bewegingen van de ledematen van de dansers worden verwijderd, het vervangen van de begeleidende soundtrack door live zang van de dansers om van de dansers een “mobiel geluidssysteem” te maken, het beperken van de lichamen van de dansers op de dansvloer om het zicht in twee dimensies te beperken, het simpelweg benoemen van zijn werken met nummers, en meer. Zijn concepten werden geprezen als “absoluut baanbrekend” en zijn zeer uitdagend voor dansers en toeschouwers.